مقالات بيمه

مقالات بيمه

یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

بیمه عمر یا زندگی چیست؟

۵۲ بازديد
انسان‌ از آغاز پیدایش‌ جوامع‌ انسانی‌، در جستجوی‌ غریزی‌ به‌ دنبال‌ تأمینهای‌ جسمی‌، اقتصادی‌، اجتماعی‌ وسیاسی‌ بوده‌ است‌. با توجه‌ به‌ همین‌ نیاز بوده‌ که‌ شرکتهای‌ بیمه‌ با ارائه‌ طرحهای‌ متفاوت‌ و ابتکاری‌ متناسب‌ با نیازهای‌ جوامع‌ انسانی‌ در پی‌ تأمین‌ و تسهیل‌ این‌ غریزه‌ ثبات‌ مالی‌ و اقتصادی‌ برآمدند و آمادگی خود را برای صدور بیمه عمر اعلام نمودند تا در زمان‌ بروز حادثه‌ ناگوار، شیرازه‌ اقتصاد خانواده‌ها از هم‌ نپاشد و افراد وابسته‌ به‌ شخص‌ متوفی‌ و یا حادثه‌ دیده‌ بتوانند از مزایای‌ این‌ تأمین‌ اقتصادی ‌بهره‌مند شوند. نیازهای‌ خانواده‌ در اغلب‌ جوامع‌ بشری‌ با هر درجه‌ای‌ از پیشرفت‌ و تکامل‌ را می‌توان‌ به‌ شرح‌ زیر طبقه‌بندی‌ کرد :
تأمین‌ درآمدی‌ معین‌ و مشخص‌ برای ‌افراد یک ‌خانواده ‌پس ‌از فوت ‌نان‌آور خانواده‌
تأمین‌ درآمدی‌ معین‌ و مشخص‌ برای‌ ایام‌ از کارافتادگی‌، پیری‌ و بازنشستگی‌.
بیمه‌های‌ اشخاص‌ (عمر، حادثه‌، درمانی‌) یکی‌ از شاخصهای‌ شناخته‌ شده‌ برای‌ سنجش‌ میزان‌ تأمین‌ و رفاه‌ مردم‌ کشورهاست‌ و کشورهایی‌ که‌ افراد آن‌ به‌ فراخور نیاز خود از این‌ تأمین‌ برخوردارند، با اطمینان‌ و اعتماد بیشتری ‌در برنامه‌ریزی‌ توسعه‌ و گسترش‌ جامعه‌ خویش‌ مشارکت‌ می‌نمایند.
بیمه‌های‌ عمر در مراحل‌ بدوی‌ خود بر پایه‌ اصول‌ علمی‌ و فنی‌ در رابطه‌ با جدولهای‌ حق‌ بیمه‌ و نحوه‌ انتخاب ‌مخاطرات‌ پایه‌گذاری‌ نشده‌ بود و در واقع‌ پیدایش‌ جدول‌ مرگ‌ و میر (۲) نقطه‌ عطفی‌ در تاریخچه‌ بیمه‌ عمر محسوب ‌می‌شود و به‌ همین‌ دلیل‌ امروزه‌ بیمه‌گران‌ در زمان‌ گزینش‌ بیمه‌گذاران‌ عوامل‌ زیر را برای‌ قبول‌ یا رد یک‌ پیشنهاد و تعیین‌ حق‌ بیمه‌ مناسب‌ وضعیت‌ سنی‌ و سلامت‌ بیمه‌گذار در نظر می‌گیرند.
۱-سن
۲- جنسیت‌
۳- وضعیت‌ جهانی‌
۴- تاریخچه‌ سلامتی‌ خانواده
۵- شغل‌ و حرفه
صور مختلف‌ بیمه‌های‌ عمر در جهان‌
جوامع‌ انسانی‌ نیازهای‌ مختلف‌ اقتصادی‌ دارند و با همین‌ دیدگاه‌ شرکتهای‌ بیمه‌ طرحهای‌ متفاوتی ‌متناسب‌ با نیاز این‌ جوامع‌ ارائه‌ داده‌اند. آنچه‌ ما در اینجا به‌ آن‌ اشاره‌ می‌کنیم‌ تقسیم‌بندی‌ مختلف‌ بیمه‌های‌ عمر است‌، حال‌ آنکه‌ هریک‌ از نمونه‌های‌ ذکر شده‌ دارای‌ زیر گروههای‌ بسیار متفاوتی‌ است‌.
بیمه های تمام عمر
بیمه عمرزمانی
بیمه ها مختلط پس انداز
بیمه های مستمری
بیمه ها بازنشستگی
بیمه های عمر گروهی
بیمه‌های‌ عمر گروهی:
آنچه‌ ما امروز به‌ نام‌ بیمه‌های‌ گروهی‌ می‌شناسیم‌، یکی‌ از پدیده‌های‌ جدید شمرده‌ می‌شود و بیش‌ از ۶۰ تا ۷۰ سال‌ از پیدایش‌ آن‌ نمی‌گذرد. بیمه‌های‌ گروهی‌ طرحی‌ است‌ که‌ براساس‌ آن‌ تعداد زیادی‌ از مزایای‌ بیمه‌ای‌ استفاده‌ می‌کنند. رشد و توسعه‌ بیمه‌های‌ گروهی‌ در جهان‌، همزمان‌ با انقلاب‌ صنعتی‌ در اروپا آغاز شد و با توجه‌ به‌ وامهای‌ رفاهی‌ کارفرمایان‌ و به‌ منظور تأمین‌ کارکنان‌ خود و افراد تحت‌ تکفل‌آنها از ارائه‌ این‌ گونه‌ پوششها توسط شرکتهای‌ بیمه‌ استقبال‌ گردید.
کلیه‌ طرحهای‌ عمر که‌ به‌ طور خلاصه‌ از آنها نام‌ بردیم‌ قابلیت‌ ارائه‌ گروهی‌ را دارند. بیمه‌های‌ گروهی‌دارای‌ نرخ‌ پایین‌ترند و در ضمن‌ اصول‌ و شیوه‌ بیمه‌گری‌ آنها هم‌ سهل‌تر و ساده‌تر است‌. این‌ گونه‌قراردادها توسط کارفرمایان‌ با بیمه‌گران‌ منعقد می‌شود و مدت‌ آن‌ معمولا یکساله‌ است‌. نحوه‌ تعیین‌سرمایه‌ بیمه‌ای‌ معمولا به‌ صورت‌ چند برابر حقوق‌ ماهانه‌، یعنی‌ ۳۰، ۶۰ یا ۱۲۰ برابر آن‌ است‌.
خطراتی‌ که‌ بیمه‌گر تعهدی‌ در جبران‌ خسارت‌ آن‌ ندارد:
بیمه‌ عمر هم‌ مانند سایر رشته‌های‌ بیمه‌ دارای‌ استثنائاتی‌ است‌ که‌ شامل‌ خطرات‌ زیر می‌شود، مگراین‌ که‌ بین‌ بیمه‌گر و بیمه‌گذار توافق‌ دیگری‌ شده‌ باشد.
خودکشی‌ و یا سعی‌ در خودکشی‌ توسط بیمه‌ شده‌ در طول‌ دو سال‌ اول‌ بیمه‌نامه‌. دربعضی‌ ازکشورها شرایط بیمه‌نامه‌ این‌ مدت‌ را یک‌
سال‌ و بعضی‌ ۳ سال‌ ذکر کرده‌اند.
خطر جنگ‌، شورش‌، آشوب‌، بلوا.
فوت‌ ناشی‌ از مشارکت‌ در مسابقات‌ سرعت‌، پروازهای‌ اکتشافی‌ و اکروباتی‌.
در این‌ گونه‌ موارد، بیمه‌گر تعهدی‌ در جبران‌ خسارت‌ ندارد و صرفاً به‌ پرداخت‌ ذخیره‌ ریاضی‌ درمورد بیمه‌نامه‌هایی‌ که‌ دارای‌ ذخیره‌ ریاضی‌ است‌ اکتفا می‌کند.

خسارت چیست؟

۴۲ بازديد
خسارت‌ همان زیان است. از آن به مناسبت در بابهای زکات، خمس، تجارت، بیمه، شرکت و مضاربه سخن گفته‌اند.
خسارت زدن به اموال محترم موجب ضمان و جبران آن بر عهده خسارت زننده است.
مفهوم خسارت در بیمه با سایر موضوعات کمی متفاوت است. در این حوزه، شرکت های بیمه متعهد میشوند که در صورت وقوع بعضی از حوادث، خسارت وارد شده را جبران نمایند. اما دریافت خسارت از شرکت های بیمه مقدماتی دارد که یکی از آن‌ها آشنایی با مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه بدنه می‌باشد.
چنانچه کسی با مالی که زکات به آن تعلّق گرفته، قبل از پرداخت زکات تجارت کند و سودی به دست آورد، فقرا به نسبت سهم خود در سود نیز شریکند؛ لیکن اگر خسارت ببیند، از سهم فقرا کاسته نمی‌شود و خسارت تنها متوجه مالک می‌گردد.
کسی که سرمایه خود را در چند پیشه به کار گرفته، مانند تجارت فرش، زمین و مسکن و در یکی از آنها زیان دیده، آیا در پایان سال می‌تواند با سود حاصل از تجارتی دیگر، خسارت وارد شده را جبران کند و پس از آن خمس سود را بپردازد؟ مسئله اختلافی است. برخی در مسئله تفصیل داده و گفته‌اند: اگر دو پیشه زیان دیده و سودآور، از سنخ تجارت باشند، جبران خسارت با سود به دست آمده جایز است؛ اما اگر یکی تجارت و دیگری غیر تجارت، مثلا زراعت باشد، جبران جایز نیست. البته جبران خسارت در تجارت با سود به دست آمده در همان تجارت جایز است.
در شرکت، سود و زیان حاصل از مال مشترک، به نسبت سهام شرکا بین آنان تقسیم می‌شود؛ لیکن در اینکه در صورت تساوی سهام، شرط تحمل خسارت بیشتر نسبت به یکی از شرکا یا شرط تساوی در خسارت در صورت تفاوت سهام صحیح است یا نه، اختلاف است.
بنابر قول به عدم صحّت شرط، در اینکه عقد شرکت نیز باطل می‌شود یا نه، اختلاف است.
در عقد مضاربه، عامل به شرط عدم افراط یا تفریط، ضامن خسارتهای وارد شده نیست؛ لیکن در اینکه می‌توانند شرط کنند خسارت همچون سود که بین عامل و مالک است بین آن دو باشد یا اینکه تنها عامل ضامن خسارت باشد، اختلاف است. بسیاری چنین شرطی را باطل دانسته‌اند.

انواع مشاوره حقوقي

۳۲ بازديد

چرا بايد به مشاور حقوقي مراجعه كنيم ؟
در دنياي امروز با توجه به پيشرفت روز افزون علم و تخصصي شدن شاخه هاي علوم اين امكان براي ما وجود ندارد تا خود به تنهايي و بدون مراجعه به افراد كاردان و متخصص از پس مشكلات در زمينه هاي مختلف بربياييم. به همين دليل موسسه‌هاي مختلفي با هدف ارائه مشاوره تاسيس شده‌اند كه بعضي از آن‌ها به صورت تخصصي به بررسي مشكلات حقوقي مي‌پردازند. براي مثال مشاوره حقوقي دعاوي بيمه كه يكي از اختلاف‌برانگيزترين مسائل حقوقي مي‌باشد.   

مشاوره حقوقي، مشاوره اي است كه توسط يك وكيل تحصيل كرده در رشته ي وكالت درباره ي ابعاد مختلف يك موضوع حقوقي، به صورت كاملا قانوني، ارائه مي شود.
مشاوره حقوقي چيست؟
مشاوره حقوقي، عموما در يك رابطه ي وكيل و موكل انجام مي شود و تنها فردي كه له لحاظ قانوني، اين اجازه را دارد كه مشاوره ي حقوقي ارائه دهد، وكلاي رسمي مي باشند. وكلاي رسمي حين مشاوره ي حقوقي، وظيفه دارند تا موضوع حقوقي مورد نظر را از جهات مختلف براي موكل خود بررسي كنند و قوانين مختلف موجود براي حل آن مشكل را در اختيار موكل قرار دهند و در نهايت در صورت تاييد موكل، براي حل مشكل و موضوع حقوقي، وارد ميدان شوند.
البته همه ي ما به عنوان يك انسان عادي و عمومي، مي توانيم قوانين مربوط به موضوعات مختلف حقوقي را مطالعه نماييم اما ارائه ي مشاوره در زمينه هاي مختلف موضوعات حقوقي، موضوعي است كه تا بايد توسط يك وكيل معتبر انجام شود.
اما دليل اينكه ما ادعا مي كنيم كه تنها وكلاي تحصيل كرده در اين رشته، مي توانند براي ارائه ي مشاوره حقوقي اقدام كنند اين است كه يك مشاور حقوقي بايد بر دانش حقوقي ، مهارت ، تحصيلات و قضاوت، تسلط كافي داشته باشد تا بتوان راه هاي موجود براي حل مشكل حقوقي به وجود آمده را بررسي نمايد.



از طرفي يك وكيل به دليل، حقوق و مسئوليت هايي كه در جامعه نسبت به موكل خود دارد، الزامي دارد كه حتما و تحت هر شرايطي ، مشاوره اي درست و قانوني را به او ارائه دهد. علاوه بر اين موارد، وكلا مي توانند براي اجراي راه حل هاي قانوني پيشنهاد شده، از اختيارات خودشان براي زير سوال بردن، يك سري فعاليت هاي غير قانوني، استفاده كنند و مشكل به وجود آمده را حل و فصل نمايند.
مشاوره حقوقي، عموما در يك رابطه ي وكيل و موكل انجام مي شود
انواع مشاوره حقوقي
مشاوره هاي حقوقي مي توانند براي مشكلات مختلفي ارائه شوند. يعني خيالتان را راحت كنيم، به همان اندازه اي كه يك فرد مي تواند در جامعه ي خود با مشكلات مختلف روبرو شود، به همان اندازه نيز راه هاي مختلف مشاوره حقوقي براي حل آن مشكل حقوقي وجود خواهد داشت. اما به طور كلي ما مي توانيم مشاوره هاي حقوقي را در شش دسته ي كلي قرار دهيم كه آن شش دسته، به شرح زير مي باشند :
مشاوره حقوقي خانواده
طلاق و خاتمه روابط مدني ، مواردي نظير مراقبت ، تماس يا دسترسي به فرزندان ، امور مالي و همچنين آدم ربايي ، آزار خانگي و ساير امور خانوادگي، مواردي هستند كه عموما براي حل آن ها به مشاوره هاي حقوقي نياز است. خيلي از افراد هستند كه با توجه به اين موضوع كه به وجود آمدن چنين مشكلات خانوادگي، نيازمند يك وكيل است، از يك وكيل به عنوان وكيل خانوادگي خودشان كمك ميگيرند و كارهاي حقوقي خانواده هميشه بر عهده ي همان وكيل خواهد بود. اصولا براي حل چنين مواردي، نياز است كه فرد ابتدا با يك وكيل مشورت كند و مشاوره حقوقي را دريافت كند و نهايتا براي اجرا راه هاي پيشنهاد شده تصميم بگيرد.
مشاور حقوقي شغلي
مشاور حقوقي تجاري
مشاور حقوقي مالياتي
مشاور حقوقي ارث
مشاوره حقوقي مدني
منبع:

https://www.beytoote.com/scientific/midanid/legal02-advice.html




وكيل بيمه درمان

۲۷ بازديد

بيمه تكميلي درمان نوعي پوشش بيمه‌اي اضافه بر بيمه پايه است. بيمه تكميلي درماني هزينه‌هاي مختلف خدمات درماني و پزشكي مثل بستري، جراحي سرپايي و حتي بيماري‌هاي سختي مانند سرطان يا حمله قلبي را تا سقف پوشش معين در بيمه نامه تحت پوشش قرار مي‌دهد. از طرفي بيمه نامه تكميلي درمان شامل بعضي از هزينه‌هاي خدمات پزشكي و درماني كه تحت پوشش بيمه‌ پايه نيست (مانند هزينه‌هاي دندانپزشكي و بينايي)، هم مي‌شود. ممكن است در برخي از مواقع، هنگام دريافت خسارت، شركت بيمه از تعهدات خود شانه خالي كند. در اين شرايط بهترين مرجع براي حل اختلافات، وكيل دعاوي بيمه درمان است.  
انواع بيمه تكميلي
بيمه تكميلي درمان در قالب طرح‌هاي مختلفي ارائه مي‌شود. بيمه هاي تكميلي به‌شكل زير دسته‌بندي مي‌شوند:
بيمه تكميلي انفرادي
بيمه تكميلي گروهي
بيمه تكميلي خانواده

بيمه تكميلي انفرادي
بيمه تكميلي انفرادي نوعي بيمه نامه درماني تكي و جداگانه است كه فقط براي يك نفر صادر مي‌شود. هركسي مي‌تواند با داشتن بيمه پايه خودش را بيمه تكميلي هم بكند. بيمه انفرادي تكميلي شامل همه پوشش‌هاي بيمه‌هاي تكميلي گروهي مي‌شود. فقط قيمت بيمه تكميلي انفرادي نسبت به بيمه تكميلي گروهي يا سازماني بيشتر است. البته مقدار حق بيمه درمان تكميلي انفرادي به ميزان سقف تعهدات انتخابي بيمه نامه و نوع پوشش‌ها بستگي دارد و هرچقدر سقف تعهدات بيشتري انتخاب كنيم مبلغ حق بيمه انفرادي هم بيشتر مي‌شود.
درضمن براي بازنشستگان سازمان اجتماعي هم از طرف اين سازمان بيمه تكميلي انفرادي تامين اجتماعي ارائه مي‌شود.
بيمه تكميلي خانوادگي
بيمه تكميلي خانواده هم درواقع همان بيمه تكميلي انفرادي است كه فرد مي‌تواند همزمان خودش و اعضاي خانواده‌اش را تحت پوشش بيمه نامه درمان قرار بدهد. اگر سرپرست خانواري از طرف محل كار بيمه تكميلي نشده باشد مي‌تواند بيمه تكميلي خانوادگي بخرد و همسر و فرزندان و حتي پدر و مادر خود را هم بيمه كند.
بيمه تكميلي گروهي (سازماني)
تمام شركت‌ها، كارگاه‌ها و انواع محيط‌هاي كاري مي‌توانند براي پرسنل و كارمندان خود  بيمه درمان تكميلي گروهي يا سازماني بخرند. حق بيمه براي بيمه‌هاي تكميلي گروهي از بيمه‌نامه‌هاي تكميلي انفرادي كمتر است. در زمان خريد بيمه تكميلي سازماني هم خود كارفرما نوع، تعداد پوشش‌ها و همين‌طور سقف تعهدات را براي پرسنل خود انتخاب مي‌كند. درضمن بيمه‌شده‌ها مي‌توانند افراد تحت تكفل خود مثل اعضاي درجه يك خانواده (پدر، مادر، همسر و فرزندان) را هم تحت پوشش بيمه تكميلي سازماني قرار بدهند.
منبع: https://www.azki.com/personal-insurance/health-insurance

تاريخچه بيمه آتش‌سوزي

۱۵ بازديد

پس از اينكه در سال ۱۶۶۶ ميلادي آتش سوزي گسترده‌اي شهر لندن را فرا گرفت و خسارت زيادي به شهروندان و تجار شهر لندن تحميل كرد، افراد زيادي براي جلوگيري از تكرار اين اتفاق به فكر راه چاره افتادند. در نهايت كارشناسان يكي از مهم‌ترين راه‌هاي پيش‌بيني و جلوگيري از اين حادثه را تقسيم خسارت بين تعداد زيادي از افراد دانستند. بنابراين دومين رشته بيمه متولد و صدور بيمه آتش سوزي به عنوان راهي براي جبران خسارت ارائه شد.
تعريف بيمه آتش سوزي
 قرارداد بيمه آتش سوزي توافقي است بين بيمه گذار از يك سو وبيمه گر از سوي ديگر كه براساس آن بيمه گر متعهد مي گردد در قبال دريافت حق بيمه خسارت وارد به مورد بيمه (اموال بيمه شده) را در صورت وقوع خطرات بيمه شده كه منجر به وارد آمدن خسارت به مورد بيمه شود در حدود تعهدات خود و براي دوره زماني معين جبران نمايد. در اين حالت خسارت وارده قابل پرداخت به بيمه گذار و يا ذينفع مندرج در بيمه نامه ميباشد.
شرايط حاكم بر قرارداد بيمه آتش سوزي
دربيمه آتش سوزي علاوه بر حاكم بودن قانون بيمه، شرايط عمومي و اختصاصي بيمه نامه نيز بر روابط بيمه گر و بيمه گذار حاكم مي باشد.
شرايط عمومي بيمه نامه
مجموعه شرايطي است كه درباره مسائل عام وكليات قرارداد در چارچوب قوانين و مقررات بيمه اي تنظيم و بر روابط بين بيمه گر و بيمه گذار حاكم مي باشد كه اين شرايط مصوب شواراي عالي بيمه بوده و به صورت چاپي در ظهر بيمه نامه آتش سوزي آورده مي شود.    
شرايط خصوصي بيمه نامه
مجموعه شرايطي است كه توافق هاي بين بيمه گر و بيمه گذار در آن قيد مي شود كه به صورت تايپ شده در بخش توضيحات بيمه نامه آورده و به امضاء بيمه گر مي رسد. اين شرايط تا جايي كه مغاير با قوانين الزام آور نباشد ميتواند ناقض شرايط عمومي بيمه نامه قرار گيرد و به عبارتي ميتوان گفت شرايط خصوصي بيمه نامه بر شرايط عمومي بيمه نامه مقدم است .
اين نوع بيمه را ميتوان به 3 شاخه زير تفكيك كرد:
1-    آتش سوزي اماكن مسكون:
2-    آتش سوزي اماكن غير مسكوني
۳- آتش سوزي اماكن صنعتي

در تقسيم بندي ديگري بيمه نامه هاي آتش سوزي را مي توان به صورت ديل تقسيم نمود :
1-    بيمه‌نامه‌ آتش‌سوزي‌ با سرمايه‌ ثابت
با اين‌ نوع‌ پوشش‌ بيمه‌اي‌، بيمه‌گر خسارات‌ ناشي‌ از آتش‌سوزي‌ به‌ اموال‌ مورد بيمه‌ را تا حداكثر سرمايه‌ مندرج‌ در بيمه‌نامه‌ و به‌ ميزان‌ زيان‌ وارد شده‌ جبران‌ مي‌كند. اصولا خسارات‌ پرداختني ‌نمي‌تواند از مابه‌التفاوت‌ ارزش‌ هر يك ‌از اقلام ‌بيمه‌شده‌ بلافاصله ‌قبل‌ و بعد از بروز خسارت‌ و يا در صورت‌ وقوع‌ حادثه‌ منجر به‌ خسارت‌ كلي‌، از مبلغ‌ بيمه‌ شده‌ هريك‌ از اقلام‌ خسارت‌ ديده‌ بيشتر باشد. بيمه‌گذار در زمان‌ اخذ پوشش‌ بيمه‌اي‌ بايد دقت‌ كند كه‌ اموال‌ خود را به‌ قيمت‌ واقعي‌ آن‌ بيمه‌ كند، در غير اين‌ صورت‌ بر اساس‌ ماده‌ ۱۰ قانون‌ بيمه‌ در صورتي‌ كه‌ مالي‌ به‌ كمتر از ارزش‌ واقعي‌ خود بيمه‌ شده‌ باشد، بيمه‌گر فقط به‌ تناسب‌ مبلغي‌كه‌ بيمه‌ كرده‌ به ‌قيمت ‌واقعي‌ مال ‌مسئول‌ جبران ‌خسارت‌ بيمه‌گذار خواهد بود.
2-    بيمه‌نامه‌ آتش‌سوزي‌ با شرايط جايگزيني‌ و بازسازي
كاربرد اين‌ نوع‌ بيمه‌نامه‌ زماني‌ توصيه‌ مي‌شود كه‌ ارزش‌ واحدهاي‌ صنعتي‌ و تجاري‌ و يا صنفي‌ به‌ دليل‌ اعمال‌ ضريب‌ استهلاك‌ يا مستهلك‌ شده‌ و يا به‌ ميزان ۵۰% و يا بيشتر كاهش‌ يافته ‌است‌ درصورتي‌ كه‌ جايگزيني‌ و يا بازسازي ‌همين ‌واحدهاي‌ مستهلك‌شده‌ به ‌دليل‌ شرايط خاص‌ اقتصادي‌ جامعه‌ به‌ چندين ‌برابر افزايش‌ يافته‌ است‌. درصورت‌ وجود چنين‌ شرايطي‌، بيمه‌گر توافق‌ مي‌كند كه‌ بيمه‌گذار كليه‌ تأسيسات‌ و دارايي‌هاي‌ خود را مجددا و به‌ ارزش‌ روز ارزيابي‌ كند و آنها را با قيمتهاي‌ جديد تحت پوشش‌ درآورد. در اين‌ حالت‌ چنانچه‌ اموال‌ مورد بيمه‌ به‌ علت ‌بروز يكي ‌از خطرات‌ مشمول‌ بيمه‌ تلف ‌شده‌ و يا خسارت‌ ببيند، بيمه‌گر نسبت ‌به‌ تعمير و بازسازي‌ ساختمان‌ آسيب‌ديده‌ و چنانچه‌ ماشين ‌آلات‌ واحد صنعتي‌ باشد، نسبت‌ به‌ جايگزيني ‌آن‌ اقدام ‌لازم‌ را انجام‌ خواهد داد. يكي‌ از جنبه‌هاي‌ مهم‌ و حياتي‌ بيمه‌نامه‌ كه‌ نمونه‌ بارز ارائه‌ خدمات‌ قابل‌ قبول‌ شركت‌ بيمه‌ است‌، در انجام‌ عمل‌ بازسازي‌ و جايگزيني ‌در اسرع‌ وقت‌ و در واقع‌ در مدت‌ زمان‌ متعارف‌ و قابل‌ قبول‌ است‌.
منبع:

https://www.centinsur.ir/fa-IR/Portal/4989/page/%D8%A8%DB%8C%D9%85%D9%87-%D8%A2%D8%AA%D8%B4-%D8%B3%D9%88%D8%B2%DB%8C




وكيل بيمه آتش سوزي

۱۶ بازديد

يكي از رشته هايي كه اطلاعات بيمه گذار در انتخاب پوشش وشرايط مناسب در آن حائز اهميت بسيار است بيمه آتش سوزي مي‌باشد. متاسفانه در برخي از بيمه‌هاي آتش سوزي صادر شده، بيمه گذار موفق به دريافت خسارت از شركت بيمه نمي‌شود. بنابراين عدم آگاهي بيمه گذار ممكن است منجر به بروز دعوا و نياز به وكيل دعاوي بيمه آتش سوزي شود.
اصولا در صدور بيمه نامه آتش سوزي بايد سه اصل حسن نيت، اصل نفع بيمه پذير و اصل جبران خسارت وجود داشته باشد تا بيمه نامه بر اصول صحيح و درستي استوار باشد، زيرا بيمه گذار موظف است كليه سوالات مندرج در فرم پيشنهاد بيمه آتش سوزي را بر اساس حسن نيت و با دقت پاسخ دهد و در عوض بيمه گر موظف است كه در صورت بروز حريق و ايجاد خسارت، حداكثر خسارت مالي حادث شده را با توجه به شرايط بيمه نامه و مشروط به اينكه از سرمايه بيمه نامه تجاوز نكند در وجه بيمه گذار پرداخت نمايد.
حوادث آتش سوزي در هر لحظه و هرجا ممكن است رخ دهد. از افتادن يك شمع كوچك روي فرش گرفته تا بازي كردن كودكان با هر وسيله آتش زايي يا فراموش كردن بستن شير گاز و جرقه‌اي كوچك در وسايل الكترونيكي و برقي، هركدام از اين عوامل اجتناب ناپذير هستند و ممكن است منجر به وقوع يك آتش سوزي مهيب شوند.
چنين حوادثي علاوه بر خسارت‌هاي جاني غم‌انگيزي كه به بار مي‌آورد، همراه با زيان‌هاي مالي فراوان است كه بخش زيادي از آنها را مي‌توان با استفاده از بيمه آتش سوزي جبران كرد. به بيان ديگر، بيمه آتش سوزي علاوه بر ايجاد احساس امنيت، راه حلي مطمئن براي جبران خسارت‌هاي وارد شده بر دارائي‌هاي افراد است.
پوشش‌هاي بيمه آتش سوزي
بيمه آتش سوزي دو نوع خسارت را تحت پوشش قرار مي‌دهد. ذكر اين نكته لازم است كه خسارت‌هاي جاني و بدني تحت پوشش بيمه آتش سوزي قرار نمي‌گيرند.
1.    خسارت‌هاي اصلي تحت پوشش بيمه آتش سوزي مانند آتش، صاعقه و انفجار
توجه داشته باشيد كه هر نوع انفجاري جزو پوشش‌هاي اصلي بيمه آتش سوزي قرار نمي‌گيرد، مانند انفجار حاصل از كنش‌هاي هسته‌اي.
2.    خسارت‌هاي اضافي تحت پوشش بيمه آتش سوزي

پوشش اين خسارت‌ها بايد جداي از پوشش اصلي خريداري و به بيمه نامه اضافه شود. در واقع آنچه كه روي قيمت بيمه آتش سوزي تاثيرگذار است و باعث تفاوت در نرخ بيمه آتش سوزي مي‌شود، خريد پوشش‌هاي اضافي است كه برخي از شركت‌ها تمامي اين پوشش‌ها را ارائه داده اما بعضي تنها تعداد محدودي از خطرات اضافي را تحت پوشش قرار مي‌دهند.
منبع: https://bimebazar.com/fire-insurance/



بيمه مسافرتي

۱۳ بازديد

بيمه مسافرتي با هدف جبران خسارت‌هايي ارائه شد كه ممكن است در طول سفر براي مسافر و يا اقوام درجه يك وي به وجود بيايد. اين حوادث مي‌تواند شامل بيماري بيمه گذار يا فوت او، فوت يكي از اقوام درجه يك بيمه گذار، مشكلات حقوقي، فوريت‌هاي دندانپزشكي، مفقود شدن مدارك شناسايي، تحويل دارو و... باشد. به همين سبب صدور بيمه مسافرتي براي سفر به بعضي از كشورهاي خارجي اجباري مي‌باشد.
بيمه ايران بعنوان بنيانگذار صنعت بيمه در ايران و بعنوان نخستين شركت ايراني ارائه دهنده خدمات بيمه مسافرتي در گذشته قرارداد خود را با بيمه آكسا آغاز نمود كه پس از موج اوليه تحريم‌هاي امريكا، قرارداد بين اين دو شركت تمديد نشد و اين قرارداد با شركت بين المللي مفري ادامه يافت پس از پايان قرارداد جهت بهينه سازي خدمات بيمه ايران با شركت اواسان اين قرارداد را ادامه داد، در تاريخ 1397/16/04 و همزمان با پايان قرارداد با شركت اواسان، امور بين الملل بيمه ايران با همكاري اداره كل بيمه هاي اشخاص اين شركت پس از بررسي شركت‌هاي كمك رسان بين المللي و در جهت افزايش كيفيت خدمات اقدام به عقد قرارداد با شركت سوئيس اسيست نمود كه شركتي بين المللي و مورد پذيرش همه سفارتخانه ها جهت صدور ويزاست و در اكثر كشورهاي جهان داراي نمايندگي است.
بيمه ايران با حداقل هزينه تمام اين مخاطرات را پوشش مي‌دهد. هم اكنون با استفاده از استعلام سريع و آنلاين و با ارائه كپي گذرنامه و مدت اقامت و مقصد سفرتان اقدام به خريد نماييد تا سفري ايمن، مطمئن و آرام را با بيمه مسافرتي ايران تجربه كنيد.
مسافرت (به عربي: سَفَر) به جابه‌جايي انسان از محلي به محلي ديگر به هر منظوري يا هر مدت زماني گفته مي‌شود. اين جابه‌جايي مي‌تواند با وسيله يا بدون هيچ وسيله حمل و نقلي صورت بگيرد.
وسايل نقليه
مسافرت در حال حاضر با دوچرخه، موتورسيكلت، خودرو، هواپيما، قطار، كشتي (قايق) يا ديگر وسايل نقليه انجام مي‌شود.
دلايل
علل سفر شامل تفريح، گردشگري، سفر تحقيقاتي، بازديد از نحوه زندگي مردم يك ناحيه، سفر داوطلبانه براي خيريه، مهاجرت براي زندگي در جايي ديگر، سفر براي مراقبت بهداشتي و سفرهاي مأموريتي (سفر تجاري) است.
انگيزه‌هاي سفر عبارتند از:
لذت
آرامش
كشف و اكتشاف
شناخت ساير فرهنگ‌ها و ملل
و …
كلمه سفر
سفر كردن به معني از محل خود به جايي ديگر رفتن است. سفر در عرفان به معني توجه دل به خداست.

منبع: https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%AA

وكيل بيمه مسافرتي

۱۵ بازديد

تابه‌حال به تهديدات سفرهاي خارجي فكر كرده‌ايد؟ بيماري‌هاي ناشي از تغيير آب‌وهوا، دريازدگي، مسموميت ناشي از غذاهاي خارجي، سرماخوردگي شديد در مناطق سردسير و... اين‌ها تازه فقط تهديدات مربوط به سلامت مسافر است. احتمال گم شدن مدارك شناسايي، گم شدن يا تأخير بار، بروز مشكل حقوقي در صورت عدم رعايت قوانين و... از جمله مسائلي هستند كه ممكن است گريبان‌گير شما شوند. بروز اين مشكلات در سفرهاي خارجي با توجه به ناآشنا بودن مسافر به محيط و شايد زبان آنجا مي‌تواند خيلي نگران‌كننده باشد. بيمه مسافرتي مي‌تواند راه حل خوبي براي مقابله با اين تهديدها باشد. اما در بعضي از بيمه نامه‌ها، بيمه گذار موفق به دريافت خسارت از شركت بيمه نمي‌شود. بنابراين عدم آگاهي بيمه گذار ممكن است منجر به بروز دعوا و نياز به وكيل دعاوي بيمه مسافرتي شود.
بيمه مسافرتي چيست؟
بيمه مسافرتي از بيمه‌گزاران در برابر حوادث احتمالي سفر محافظت مي‌كند. اين بيمه براي اخذ ويزا از بعضي سفارت‌خانه‌ها الزامي است و براي ساير سفارت‌خانه‌ها نيز توصيه مي‌شود. با توجه به اختلاف نرخ ارز در كشور ما و اكثر كشورهاي خارجي، هزينه‌هاي درمان در اين كشورها بسيار گران است. اگر بيمه‌گزار در صورت بروز حادثه بخواهد هزينه را آزاد پرداخت كند، ممكن است يك سرماخوردگي ساده هزينه‌هاي سنگيني را براي وي رقم بزند. مشكل بزرگ‌تر مي‌تواند اين باشد كه بيمه‌گزار هزينه درمان خود را همراه نداشته باشد!!! تصور كنيد چمدان شما كه حاوي وسايل ضروري سفر است مفقود شود. مخصوصاً اگر بدون آن وسايل، ادامه سفر دشوار باشد. اگر بيمه مسافرتي داشته باشيد، مي‌توانيد هزينه خسارت مفقود شدن بار خود را از بيمه بگيريد. بنابراين رسيدن به اين نتيجه چندان دور از ذهن نيست كه بيمه مسافرتي مزاياي زيادي براي بيمه‌گزاران ايجاد مي‌كند و تهيه كردن آن براي سفرهاي خارج از كشور امري حياتي است.
شركت‌هاي كمك‌رسان و نحوه دريافت خسارت
شركت‌هاي ايراني بيمه، خارج از ايران شعبه ندارند و نمي‌توانند خدمات ارائه دهند؛ به همين منظور با شركت‌هايي به نام كمك‌رسان قرارداد دارند. درواقع اين شركت‌هاي كمك‌رسان هستند كه به بيمه‌گزاران بيمه مسافرتي خدمات ارائه مي‌دهند. هريك از شركت‌هاي بيمه با يك يا تعدادي از شركت‌هاي كمك‌رسان قرارداد دارند. بعضي از شركت‌هاي كمك‌رسان عبارتند از:
Mideast
Allianz
Evasan
...
نحوه پيگيري خسارت در محل حادثه
نحوه پيگيري خسارت معمولاً بدين صورت است كه موقع بروز حادثه، بيمه‌گزار بايد با شماره‌اي كه روي بيمه‌نامه مسافرتي خود درج شده است، تماس بگيرد؛ نام، شماره بيمه‌نامه و مدت اعتبار آن را بگويد و حادثه اتفاق افتاده را شرح دهد. طبق حادثه‌اي كه رخ‌ داده شركت كمك‌رسان اقدامات لازم را انجام مي‌دهد. بعضي از شركت‌هاي كمك‌رسان اين خدمات را ندارند و بيمه‌گزار بايد شخصاً خسارت خود را پيگيري و پرداخت هزينه كند؛ سپس با ارائه صورتحساب‌هاي پرداخت‌شده در سفر، هزينه خسارت‌هاي تحت پوشش بيمه مسافرتي را از كشور محل اقامت خود دريافت كند.
پرداخت خسارت در بيمه مسافرتي
نحوه پرداخت هزينه شركت‌هاي كمك‌رسان در سفر دو نوع است؛ در يك حالت اين شركت‌ها با ارگاني كه بيمه‌گزار براي رفع خسارت با آن سروكار دارد (مثل بيمارستان و...) ارتباط برقرار مي‌كنند و هزينه خسارت را مستقيم با آنجا حساب مي‌كنند. براي مثال اگر بيمه‌گزاري در سفر دچار آسيب جسمي شود و او را به بيمارستان منتقل كنند، شركت كمك‌رسان هزينه درمان او را مستقيم با بيمارستان حساب مي‌كند.
در حالتي ديگر شركت كمك‌رسان هزينه خسارت واردشده را در صورت امكان به حساب بيمه‌گزار واريز مي‌كند. براي مثال اگر هواپيماي بيمه‌گزاري 12 ساعت تأخير پرواز داشته باشد، بسته به اينكه تحت پوشش كدام شركت بيمه باشد، بين 90 تا 100 يورو خسارت بايد دريافت كند. در اين حالت شركت كمك‌رسان اين هزينه را در صورت امكان به حساب بيمه‌گزار واريز مي‌كند.
درصورتي‌كه بيمه‌گزار به دلايلي نتواند يا نخواهد هزينه خسارت خود را از شركت كمك‌رسان در سفر دريافت كند، مي‌تواند اين هزينه را خود پرداخت كرده و با ارائه مدارك لازم، هزينه را در كشور محل اقامت خود دريافت كند.
اين مدارك شامل بيمه‌نامه و صورتحساب‌هاي پرداخت‌شده مورد تأييد ارگان (هاي) ذي‌ربط است.
يكي از عوامل قابل توجه درباره شركت‌هاي كمك‌رسان اپراتور فارسي‌زبان است. تصور كنيد در سفر دچار حادثه‌اي شديد و مي‌خواهيد از خدمات بيمه مسافرتي خود استفاده كنيد. بايد با شماره‌اي كه روي بيمه‌نامه خود درج شده تماس بگيريد و اتفاق رخ داده را شرح دهيد. حال اگر قادر نباشيد به خوبي واقعه رخ داده را به انگليسي براي اپراتور شركت كمك‌رسان توضيح دهيد و شركت كمك‌رسان هم اپراتور فارسي‌زبان نداشته باشد، قطعاً دچار مشكل خواهيد شد و نمي‌توانيد از شركت كمك‌رسان خدماتي دريافت كنيد.
شركت Mideast داراي اپراتور فارسي‌زبان و شركت Allianz فاقد آن است.
منبع: https://bimokil.ir/advocacy-of-insurance-claims/people/travel-insurance/

بيمه مهندسي

۱۴ بازديد

بيمه‌هاي مهندسي به پروژه‌هايي اختصاص دارد كه در دست ساخت، اصلاح، تكميل، نصب، راه‌اندازي و... مي‌باشند. امروزه صدور بيمه مهندسي يكي از مهم‌ترين راه‌هاي جلوگيري از ايجاد خسارت به شمار مي‌رود.
بيمه‌ تمام‌ خطر نصب‌  (EAR)
بيمه‌ تمام‌ خطر نصب‌ يكي‌ از انواع‌ رشته‌هاي‌ بيمه‌ مهندسي‌ و جديدترين‌ آنهاست‌ و امروزه‌ در دنيا كاربرد فراواني ‌دارد. اين‌ نوع‌ بيمه‌، معمولا پوششهاي‌ لازم‌ را در زمان‌ نصب‌ كليه‌ ماشين ‌آلات‌ صنعتي‌، كارخانه‌ها و همچنين‌ ساخت ‌اسكلتهاي‌ فلزي‌ ساختمانهاي‌ بلند، ارائه‌ مي‌دهد.
در گذشته‌ براي‌ پوشش‌ دادن‌ كليه‌ خطرات‌ يك‌ پروژه‌ مي‌بايست‌ بيمه‌نامه‌هاي‌ متعددي‌ از شركتهاي‌ بيمه‌ تهيه‌ شود تا خطرات‌ گوناگوني‌ چون‌ آتش‌سوزي‌، مسئوليت‌ مدني‌، سرقت‌، دزدي‌ با شكستن‌ حرز، سيل‌، طوفان‌ و زلزله‌ را پوشش‌ داد. اما بيمه‌نامه‌ تمام‌ خطر نصب‌، پوششي‌ كلي‌ ارائه‌ مي‌دهد و تمام‌ موارد پيشگفته‌ را دربر مي‌گيرد.
امروزه ‌پيمانكاران‌ يا صاحبان‌ پروژه‌هاي‌ سنگين‌ با خطرات‌ متعددي روبه‌رويند و منابع‌ تأمين‌ كننده‌ اعتبار اين‌ گونه ‌پروژه‌ها غالبا بانكها هستند و بانكها نيز در صورتي‌ براي‌ چنين‌ مواردي‌ سرمايه‌گذاري‌ مي‌كنند كه‌ مطمئن‌ باشند خطري‌ سرمايه‌گذاري‌ را تهديد نمي‌كند، از اين‌ رو ارائه‌ بيمه‌نامه‌هايي‌ مانند بيمه‌ نامه ‌تمام‌خطر نصب‌ براي‌ پروژه‌هايي‌ كه‌ توسط بانكها و يا دولتها سرمايه‌گذاري‌ مي‌شود الزامي‌ است‌.
مواردي‌ كه‌ در تعهد بيمه‌گر است
بيمه‌ تمام‌ خطر نصب‌، پوشش‌ گسترده‌اي‌ براي‌ هرگونه‌ خسارت‌ پيش‌بيني‌ ناپذير ناگهاني‌ به‌ ماشين‌آلات‌، كوره‌ها و اموال‌ واقع‌ در محل‌ نصب‌ كه‌ متعلق‌ به‌ بيمه‌گذار بوده‌ و يا در اختيار وي‌ قرار داشته‌ است‌ ارائه‌ مي‌دهد. خسارات‌ وارده ‌به‌ اموال‌ بيمه‌گذار كه‌ ناشي‌ از علل‌ زير باشد در تعهد بيمه‌گر است‌
خسارات‌ ناشي‌ از آتش‌سوزي‌، صاعقه‌، انفجار، سقوط هواپيما و عمليات‌ آتش‌نشاني
خسارات‌ ناشي‌ از سيل‌، باران‌، برف‌، بهمن‌، امواج‌ دريا و طوفان
خسارات‌ ناشي‌ از زمين‌ لرزه‌، نشست‌ زمين‌، جابجايي‌ (لغزش‌) لايه‌هاي‌ زمين‌ و صخره‌ها.
خسارات‌ ناشي‌ از سرقت‌ با شكستن‌ حرز و دزدي‌ ساده‌.
خسارات‌ ناشي‌ از عدم‌ مهارت‌، عدم‌ تجربه‌، اعمال‌ بدون‌ سوء نيت‌ و قصد بيمه‌گذار و همچنين‌ سهل‌انگاري‌ كاركنان‌ وي‌.
خسارات‌ ناشي‌ از فشارهاي‌ ايجاد شده‌ يا خلاء، ازهم‌ گسيختگي‌ نيروي‌ گريز از مركز.
خسارات‌ ناشي‌ از ريزش‌ آوار، ساير عوامل‌ خارجي‌ و خسارات‌ در زمان‌ حمل‌ و نقل‌ كالا
غرامت‌ صدمات ‌جاني ‌و بيماري ‌وارد به‌ اشخاص‌ ثالث‌ اعم‌ از اينكه‌ منجر به‌ فوت‌ شده‌ يا نشده‌ باشد
خسارات‌ وارد به‌ اموال‌ اشخاص‌ ثالث
پرداخت‌ هزينه‌ از بين‌ بردن‌ ضايعات‌ ناشي‌ از حوادث‌ و خطرات‌ مورد بيمه
مواردي‌ كه‌ خارج‌ از تعهد بيمه‌گر است‌ (استثنائات‌)
خسارات‌ ناشي‌ از عوامل‌ زير خارج‌ از تعهدات‌ بيمه‌گر است
خسارات‌ ناشي‌ از اشتباه‌ در طرح‌ پروژه‌ (مگر در موارد خاص‌)، كاربرد مصالح‌ نامناسب‌ و قطعات‌ معيوب
خسارات‌ وارد به‌ ماشين ‌آلات‌ و تجهيزات‌ ناشي‌ از شكست‌ مكانيكي‌ يا الكتريكي
خسارات‌ ناشي‌ از عمل‌ عمدي‌ و سهل‌انگاري‌ بيمه‌گذار و يا كاركنان‌ وي‌
خسارات‌ ناشي‌ از جرائم‌ قراردادي‌، تأخيرات‌ حادث‌ شده‌ در انجام‌ و تكميل‌ پروژه‌ و عدم‌ اجراء يا لغو قرارداد
خسارات‌ ناشي‌ از جنگ‌، هجوم‌، عمل‌ دشمن‌ خارجي‌، عمليات‌ خصمانه‌ جنگ‌ داخلي‌، ياغيگري‌، بلوا، انقلاب‌ يا قيام‌، شورش‌ و اعتصاب‌ كارگران‌
خسارات‌ ناشي‌ از توقيف‌، ضبط و مصادره‌ يا خرابي‌ اموال‌، يا زيان‌ وارده‌ به‌ آن‌ به‌ دستور دولت ‌محلي‌ يا قانوني‌ يا هر مقام‌ صلاحيت دار ديگر
خسارات‌ ناشي‌ از واكنشهاي‌ هسته‌اي‌، آلودگيهاي‌ مربوط به‌ تشعشعات‌ هسته‌اي‌ و راديواكتيويته‌
توضيح‌ آنكه‌ مدت‌ بيمه‌نامه‌ تمام‌ خطر نصب‌، همزمان‌ با تخليه‌ ماشين‌آلات‌ و اشياء مورد بيمه‌ درمحل‌ نصب‌ شروع‌ مي‌شود و تا پايان‌ عمليات‌ نصب‌ و راه‌اندازي‌ ادامه‌ خواهد داشت‌. بنابراين‌ در طول ‌مدت‌ بيمه‌، هرگونه‌ كسري‌ و خسارات‌ وارد آمده‌ در مدت‌ زمان‌ انبارداري‌، نصب‌ و آزمايش‌، بهره‌برداري ‌يا آزمايش‌ بار تحت‌ پوشش‌ بيمه‌ قرار دارد
و در ضمن‌ دوره‌ آزمايش‌ يك‌ پروژه‌ كه‌ معمولا تا مدت‌ ۴ هفته‌ است‌ نيز تحت‌ پوشش‌ بيمه‌ است

منبع: https://www.centinsur.ir/fa-IR/Portal/4992/page/%D8%A8%DB%8C%D9%85%D9%87-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C

وكيل بيمه‌هاي مهندسي

۱۷ بازديد

تبعات مالي و اقتصادي ناشي از خسارت هاي فيزيكي و غير قابل پيش بيني وارده به پروژه هاي پيمانكاري، همواره يكي از دغدغه هاي اساسي كارفرمايان و پيمانكاران بوده است. به همين منظور شركت‌هاي بيمه ضمن شناخت نيازها و نگراني هاي دست اندركاران، با استفاده از توان بالاي مالي، دانش فني و متخصصين خبره خود، پوشش هاي مناسبي جهت انتقال ريسك هاي مالي تهديد كننده پروژهاي عمراني، صنعتي و زيربنايي ارائه مي‌كنند. اما در بعضي از بيمه نامه‌ها، بيمه گذار به دلايل مختلف موفق به دريافت خسارت از شركت بيمه نمي‌شود. در اين شرايط توصيه مي‌كنيم براي اعطاي وكالت در دعاوي بيمه مهندسي به وكلاي خبره مراجعه كنند.  
چرا بيمه مهندسي؟
پروژه هاي زير بنايي عمراني و صنعتي در كليه مراحل ساخت، نصب و همچنين در دوره هاي نگهداري،‌ آزمايش و بهره برداري با خطرات گوناگوني مواجه هستند. بيمه هاي مهندسي شركت‌هاي مختلف بيمه، راهكاري براي انتقال اين نوع ريسك ها و ايجاد آرامش و امنيت خاطر براي دست اندركاران پروژه‌هاست. به طور مثال بيمه هاي تمام خطر پيمانكاران و نصب در بيمه هاي مهندسي،‌ تمام خطر بوده و كليه خطرات طبيعي، خطاهاي انساني و خسارت وارده به اشخاص ثالث (بجز برخي استثنائات) را جبران مي نمايند.
انواع بيمه هاي مهندسي
بيمه هاي مهندسي فعاليت هاي متنوع مهندسي را در رشته هاي گوناگون تحت پوشش قرار مي دهد كه به دو نوع اصلي تقسيم مي گردد. اول، بيمه‌نامه‌هايي كه براي دوره احداث پروژه‌هاي عمراني و زيربنايي صادر مي‌شوند و شامل بيمه تمام خطر نصب، بيمه تمام خطر پيمانكاران و بيمه عدم‌النفع ناشي از تاخير در بهره‌برداري مي‌ گردد و دوم بيمه‌نامه‌هايي كه در براي دوره بهره‌برداري صادر مي‌شوند كه شامل سازه‌هاي تكميل شده، شكست ماشين‌آلات، عدم‌النفع ناشي از شكست ماشين‌آلات،‌ بيمه ماشين‌آلات و تجهيزات پيمانكاري،‌ بيمه تجهيزات الكترونيكي، بيمه فساد كالا در سردخانه،‌ بيمه بويلر و مخازن تحت فشار مي گردد.
بيمه تمام خطر پيمانكاران (Contractor's All Risks Insurance (CAR
با توجه به ماده 21 شرايط عمومي پيمان كه براساس آن پيمانكاران موظفند فعاليت اجرايي خود را بيمه نمايند، تهيه بيمه‌ نامه ‌تمام ‌خطر پيمانكاران براي انجام فعاليت هاي عمراني و زير بنايي الزامي است. بيمه نامه تمام خطر پيمانكاران يك پوشش كامل و جامع در قبال تمامي خسارت هاي ناشي از خطرات طبيعي و يا با منشا انساني در حين ساخت پروژه (از زمان تحويل زمين تا زمان تحويل قطعي پروژه به كارفرما) ارائه مي كند. در اين بيمه نامه، خسارت هاي وارده به اشخاص ثالث ناشي از اجراي عمليات نيز پوشش داده مي شود. علاوه بر اين، دوره نگهداري پس از تحويل موقت پروژه كه با عنوان دوره تضمين نيز شناخته شده است، تحت پوشش قرار خواهد داشت.
بيمه تمام خطر نصب (Erection All Risks Insurance (EAR
پوشش هاي ارائه شده در اين نوع بيمه نامه كاملاً مشابه با بيمه تمام خطر پيمانكاران است، با اين تفاوت كه بيمه تمام خطر نصب براي نصب انواع دستگاه ها و نصب نيروگاه، پالايشگاه، پتروشيمي، تاسيسات مخابراتي، لوله گذاري آب، گاز، نفت و غيره به كار مي رود. از آنجائيكه يكي از دغدغه هاي اصلي صاحبان و دست اندركاران اينگونه پروژه ها، ‌خطرات حين دوره تست و راه اندازي مي باشد، خطرات اين دوره نيز تحت پوشش بيمه اي قرار خواهد داشت. همچنين در صورت پرداخت مبلغ اضافه، خطرات حين حمل و نقل زميني تجهيزات نيز تحت پوشش خواهد بود. در اين نوع بيمه نامه نيز امكان ارائه پوشش دوره نگهداري (و يا دوره تضمين) پس از تحويل موقت وجود خواهد داشت.
منبع: https://www.parsianinsurance.ir/fa-IR/parsianinsurance/3821/page/%D8%A8%D9%8A%D9%85%D9%87-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C